Nieuw Zeeland ligt ver van Nederland, dat is intussen duidelijk. Alles bij elkaar reis je er in ongeveer 23 uur heen. Als je alleen maar zou vliegen.
Maar er moet worden overgestapt, gewacht en weer gewacht, zodat de reis van vliegveld-hier naar vliegveld-daar al gauw 30 uur duurt. En dan zal je nog naar huis moeten reizen. Dat wisten we toen we eraan begonnen. En van een jetlag hebben wij meestal weinig last. Maar het blijft een hele zit.
Intussen hebben we gemerkt dat de wereld is niet plat is. Gelukkig maar, want anders waren wij nu nog niet thuis. Of dat erg zou zijn is de vraag, want Nieuw-Zeeland is een land om lang in te verblijven. En er valt ook na deze vakantie nog erg veel te beleven.
Maar het blijft verwarrend: De zon staat midden op de dag in het noorden (waardoor de auto na een tijdje wel in de zon staat, terwijl je dacht dat die boom dan schaduw zou geven) en als je naar het zuiden gaat wordt het kouder.
We zijn twee maanden (61 dagen) weg geweest, waarvan ruim 55 dagen in Nieuw-Zeeland. Dat lijkt lang, maar om alles in het land te zien is dat nog duidelijk te kort. Natuurlijk, we hebben veel gezien, maar ook dingen niet gedaan, omdat we dan in "tijdnood" zouden komen. Een rondreis van 21 dagen (veel aangeboden door reisbureaus) geeft maar een globale indruk van het land. Niet in de laatste plaats omdat reizen in Nieuw Zeeland minder snel gaat dan wij hier gewend zijn. Voor een dagtrip van 300 km moet je flink doorrijden. Zeker als je, zoals wij niet alleen op de hoofdwegen wilt rijden.
Wij hebben totaal 7351 kilometer gereden (en zo'n 180 km gevaren). Maar als je de kaart bekijkt, hebben we nogal wat delen van Nieuw-Zeeland links laten liggen.
En dan voor de spoorzoekers onder ons: het Zuiderkruis. Op deze, bij Mount Cook gemaakte foto zijn de sterren van het kruis (Southern Cross) met een lijntje aangegeven.
Het Zuiderkruis het kleinste sterrenbeeld, dat ook nog eens tegen de band van de melkweg aanligt, geeft het zuiden aan. Althans, ongeveer, want het zuiderkruis staat niet precies in het zuiden.
Om dat zuiden te vinden trek je de lijn vanuit de lange zijde van het kruis door. Vervolgens trek je een loodlijn op de lijn tussen de twee heldere sterren die op korte afstand van de linkerarm staan (een deel van het sterrenbeeld Centaur) en waar deze twee lijnen elkaar kruisen bevindt zich het zuiden. (als iemand dit nog kan volgen).
Ook is een aardige benadering van het zuiden te krijgen door drie handen vanaf de onderkant van het kruis te meten. Het tekeningetje verklaart dit misschien wat.
Nieuw-Zeeland ligt dicht tegen de internationale datumlijn aan. Dat betekent dat een nieuwe dag daar ongeveer als eerste begint. Precies 12 uur later begint die dag in Nederland. Dat kan consequenties hebben met telefonische contacten.
Dat er in Nieuw-Zeeland links wordt gereden zal bekend zijn. Dat went vrij snel en is misschien wat prettiger dan rechts rijden, want het rechtse verkeer (dat altijd voorrang heeft) zie je eerder. En na een paar dagen zijn de afslagen en uitritten ook niet meer zo verrassend.
Nieuw-Zeeland is een land waar het leven wat relaxter is dan in Nederland. Dat kan ook wel eens nadelen hebben. We verdenken de post er van dat het afleveren van onze tent geen prioriteit had. Totdat we belden. Maar ook dat heeft verder geen probleem opgeleverd.
Dan het Blog: waarom deden we dat? Eigenlijk is het antwoord simpel: omdat we het leuk vonden en omdat we altijd al een soort vakantie-dagboek bij hielden. Het idee van het maken van een Blog hadden we van Niels en Sabine. En dat leek ons ook leuk. Nu konden we onze avonturen en ervaringen delen met de rest van de wereld.
Het maken van een Blog zoals wij dat deden, is wel aardig wat werk: foto's uitzoeken en Blog-klaar maken, het verhaal schrijven, een internetverbinding zoeken (het liefst een internetcafé; dat viel nog niet altijd mee) en dan het spul op het web zetten.
Dat houdt dus in dat er met de computer gestoeid moet worden, want dan gaat het in het internetcafé sneller. En dat er een verhaal gemaakt moet worden, enz.
Dit maken van een Blog houdt dus ook in dat er foto's gemaakt worden. Het liefst foto's die ook voor anderen interessant zijn.
En om de foto's te kunnen beheren zijn er nogal wat spullen nodig: batterijen (iedere camera heeft z'n eigen batterijen) en laders (die ook voor ieder batterijtype anders is) ; een imagetank (om de foto's te back-uppen) een laptop om de foto's op te slaan en te bewerken. Gelukkig kan via de auto worden geladen en zijn sommige laders te combineren.
Lastig is te bepalen hoe de toon van het Blog moet zijn. Moet het informatie geven over de tocht? Moet het gewoon onze ervaringen weergeven? Hoe luchtig moet het Blog geschreven worden? Met grappen of niet? En wie lezen het Blog allemaal?
Misschien zullen veel mensen het Blog lezen, maar misschien is het merendeel al na een paar afleveringen afgehaakt.
We begrepen intussen wel dat er meer mensen het Blog lazen dan wij aan de hand van de reacties dachten.
En ach, het maken van een Blog is leuk. En daar deden we het voor.
En als er leuke reacties op kwamen (als we de kans hadden zeiden we tegen elkaar: "laten we eens kijken of er al reacties zijn") maakte dat het geheel nog extra leuk. Veel lezers hebben ook via ons gmail-adres gereageerd.
Maar een waarschuwing is wel op z'n plaats: het maken van een Blog zoals wij dat deden, kost veel tijd. En dat moet je in de vakantie willen.
.
.
Als laatste onderdeel volgen de TIPS
dinsdag 18 maart 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
Wat knap dat jullie zo'n uitgebreide blog hebben gemaakt.
Zeker op plekken waar je alles moet bedenken en typen (leuke laptopfoto's).
De serie "verschillende standjes bij het fotograferen" is er leuk.
Lieve Atie en Dick, wij hebben zeker genoten van jullie reisverslag.
Veel liefs en groeten van Henny en Leo (H&L) uit Zevenaar.
Atie en Dick,
Een verslag op z'n Dick's. Alsof je het zelf allemaal hebt mee beleefd. Fantastisch!
Ik kijk uit naar jullie volgende activiteit.
Nog veel after pleasure.
Hartelijke groeten, Henny.
ik heb genoten van jullie verslag en hoe je andere mensen wilt behoeden om niet in de vele valkuilen te vallen, die ver reizen met zich mee brengt. Bedankt, zal er zekerover enkele maanden als wij vertrekken mijn voordeel mee doen.
groeten Gerrit
Een reactie posten